Na co si dát pozor při koupi luxusních ojetých aut

Zvažujete-li koupi ojetého luxusního automobilu, máme pro vás několik rad, na co se při výběru ojetého auta zaměřit. Celkový technický stav vozidla, počet najetých kilometrů na tachometru, koroze ojetého auta nebo případná minulá havárie automobilu, jsou oblasti, o které by se měl zákazník při výběru ojetého vozu zajímat.

Při technické kontrole ojetého vozidla je dobré se zaměřit na jednotlivé části vozu
a důkladně si jej prohlédnout zvenku i zevnitř. Kontrolou laku luxusního automobilu lze zjistit, jestli nebylo auto v minulosti přelakováno. Přelakování ojetého vozu bývá viditelné na hranách vozidla, v okolí světel a těsnění oken. Důvodem přelakování luxusního ojetého automobilu může být havárie či koroze vozu. Je třeba se proto zaměřit i na případné prohlubně na kapotě vozu a výskyt puchýřků laku, většinou na spodní části ojetého auta. Poškozený lak na šroubech vozidla zase svědčí o výměně jednotlivých dílů karoserie. V případě podezření, že jednotlivé díly vozu nejsou originální, je dobré se zaměřit na sváry vozu, které by měly být překryty plastovým tmelem. Tmel by neměl být hrbolatý, nepravidelný nebo na různých místech z jiného materiálu. V dobrém technickém stavu by měly být i přední a zadní nápravy a pneumatiky automobilu. Kola by měla správně reagovat na volant. Měla by být rovně, pokud je rovně i volant. Pneumatiky by neměly být atypicky sjeté. Pokud jsou, může to značit závadu na sbíhavosti kol, tlumičích, pérování nebo na nápravách. Nemalou pozornost si zaslouží i motor luxusního ojetého automobilu. Vypovídající jsou opět šrouby a sváry motoru. Motor by měl být čistý a suchý, bez viditelného prosakování oleje, stejně jako víčko nádobky s vodou, na kterém by neměl být mazut, pokud je motor studený. Stejně tak i na spodní straně olejové krytky by neměl být mazut, ani by neměla být cítit benzinem. Motor by měl naskočit napoprvé, neměl by vydávat nestandardní zvuky a měl by držet souměrnou hladinu otáček, bez znatelného kolísání. Užitečná forma kontroly motoru je metoda nazývaná černá-modrá-bílá. Jedná se o barvu kouře, který vychází po zahřátí z motoru. Pokud vychází modrý kouř, pístní kroužky propouští olej do válce nebo netěsní ventily. Černý kouř u dieselových motorů značí opotřebení nebo špatně seřízené čerpadlo. Bílý kouř signalizuje únik vody do spalovacího prostoru. Zapomenout by se nemělo ani na kontrolu stavu výfuku. Špatný stav výfuku nebo katalyzátoru se projevuje cinkáním při jízdě.

Interiér vozu odpovídá intenzitě užívání vozu. Z jeho stavu lze odvodit, kolik kilometrů má vůz přibližně najeto, nebo jestli nebyl třeba zatopený. V případě, že počet najetých kilometrů bude přesahovat 250 000 km, bude mít pravděpodobně značně poškozen potah řadicí páky, sedadla budou prosezena a pedály značně ošlapány. Stopy po zatopení vozu lze nalézt například pod přístrojovou deskou, na potazích sedadel nebo i v elektronice vozu. Mimo jiné i proto je dobré neopomenout zkontrolovat, jestli svítí všechna světla, včetně kontrolek na palubní desce. Jestli okýnka sjíždějí a vyjíždějí automaticky a plynule dolů
i nahoru, nebo správnou funkci topení či klimatizace. Důležitá je i kontrola funkčnosti airbagu. Při otočení klíče v zapalování luxusního ojetého vozu by se měly rozsvítit všechny kontrolky a postupně pozhasínat, včetně kontrolky značící airbag. Pokud kontrolky zhasnou najednou, nebo zhasne kontrolka airbagu společně s jinou kontrolkou, je pravděpodobné, že kontrolka airbagu je napojena na jinou kontrolku vozidla a airbag je nefunkční. Vůz byl tedy pravděpodobně havarován. Funkčnost a originálnost airbagu je možné zjistit i kontrolou krytu airbagu. Minimálně by na něm neměli chybět nápis Airbag a logo výrobní automobilky. V neposlední řadě je také důležité zkontrolovat, jestli VIN - č. motoru, č. typu motoru (bývá uvedeno na štítku motoru, nebo pod sedadlem spolujezdce) a barva vozu souhlasí s údaji
v technickém průkazu ojetého automobilu.

Dobrý nebo špatný technický stav luxusního ojetého vozu se ukáže i během zkušební jízdy. V průběhu jízdy je dobré se soustředit například na funkčnost brzd, kterou prověříte prudkým brzděním ve velké rychlosti. Brzdy by neměly vyluzovat zvuky a měly by mít stejný účinek po několika zabrzdění za sebou. Pokud pustíte volant, auto by nemělo ujíždět do stran. Řazení by mělo být lehké, plynulé a přesné. V případě automatické převodovky tiché, plynulé
a okamžité. Opotřebení ložisek kol se projeví hučením. Tlumiče luxusního automobilu je možné otestovat zatlačením na blatník vozidla nad tlumiči. Vůz by poté neměl pokračovat v houpání.

Vždy je výhodnější, pokud technickou prohlídku provede nějaký odborník. Na závěr doporučujeme vyžádat si všechny klíče, servisní knížku, návody a všechny ostatní dokumenty k luxusnímu ojetému vozu.